Wednesday, March 4, 2009

Angkara siapa agaknya??


Mungkin akibat kemarau yang berpanjangan, atau mungkin juga disebabkan sikap tidak bertanggungjawab manusia..... inilah hasilnya.

Kebakaran yang bermula dengan api kecil akhirnya menjilat sebahagian besar tebing di hadapan rumahku. Setelah hampir 30 minit dihubungi, pasukan bomba akhirnya tiba. Namun mereka gagal berbuat apa-apa kerana kedudukan api yang tinggi di atas tebing dan tiada jalan yang boleh digunakan untuk menghampiri lokasi api berkenaan. Dengan hanya berbekal beberapa alatan tangan, mereka mengerah tenaga memadamkan api tersebut. Menjelang Maghrib, api akhirnya berjaya dipadamkan. Lega rasanya..... (sedangkan anakku Ezry begitu teruja dengan apa yang dilihat; bagaikan pesta!!). Malam itu tiada lagi cebisan-cebisan api yang kelihatan di tebing itu.

Esoknya, pulang saja dari sekolah, aku tergamam melihat tebing di hadapan rumahku yang 'gondol' sepenuhnya. Mengikut kata pembantu rumahku, api kembali membakar tebing itu bermula seawal pagi lagi. (Mungkin masih ada bara-bara dari kebakaran semalam yang kembali nyala apabila ditiup angin...) Api memang marak membakar hingga begitu hampir dengan surau di hadapan rumahku itu. Alhamdulillah, hasil tindakan bomba dan beberapa orang awam, kebakaran berjaya dipadamkan. Namun yang tinggal hanyalah bau hangit, kepingan debu hitam yang berterbangan dan batu-batu besar yang langsung tidak lagi bersembunyi..........




No comments:

Post a Comment