Wednesday, October 7, 2009

Urut

Usiaku tak setua mana, rasanya... tapi mungkin kerana memang keturunanku jenis begitu, maka aku pun jadi begitu. Badanku rasanya tak selesa kalau lama tak berurut. Tambah pula dengan sikapku yang bukannya tau nak pantang-pantang. Pantang jumpa tu selalulah! Taklah aku sampai 'panci't kalau tak berurut....tapi kalau setelah diurut tu 'ringan' sedikit badan. Jadi sebab itulah aku sering berurut. Taklah kerap sangat... dalam setahun sekali tu adalah koooot... Kadangkal, mengikut keperluan badanku yang merangkap seorang guru ni... banyak berdiri, mendaki, malah ber'lari'....

Aku bukan kerap sangat berurut. Lagipun bukan boleh main suka-suka kita saja nak memilih tukang urut. Kadangkala, kena juga tahu 'stail' dan teknik urutan mereka sebelum kita mengangguk setuju. Silap pilih, bukan semakin baik, entah-entah terus 'jem' satu badan. Kerana itu aku hanya berurut dengan makcikku. Ada sekali sekala saja, jika makcikku itu tidak berkesempatan atau keadaan tidak mengizinkan, barulah aku mencari tukang urut nombor dua.

Malah semasa bersalinkan anakku Ezry pun, makcikku itulah yang menggalas beg datang ke KL untuk mengurutku semasa dalam pantang. Cuma kali kedua bersalin, aku menangguhkannya sedikit memandangkan aku bersalin secara pembedahan.

Tak ada yang sedap masa berurut.... Sakitnya hanya Tuhan yang tahu. Kalaupun sebolehnya kita cuba menahan, badan dengan sendirinya seolah makin lari dari tangannya yang bagaikan senjata tajam. Tapi kenapa masih nak juga berurut? Kadangkala, kesakitan tu berbaloi dengan hasilnya nanti. Rasa lebih segar dan ringan... Tapi mesti ingat, bukan sekali urut memadai!! kalau makcikku punya stail... urutannya akan diulang mungkin 2-3 kali (mungkin selang semalaman untuk setiap kali urutan). Dahlah tu!! setiap kali urut, hampir-hampir 3 jam!!

Dan semalam, makcikku datang... katanya rasa tak lepas hajatnya kalau tak datang. Bukan apa, setelah kelahiran kedua, kebetulan kepulanganku ke Kelantan adalah ketika seorang lagi makcikku mengadakan kenduri kahwin. Jadi, kebanyakan kaum keluarga, termasuk makcikku ini dalam keletihan hingga tak sempat dia mengurutku ketika itu. Aku masih sempat berurut, tapi dengan orang lain. Jadi makcikku rasa terkilan dan mengambil peluang untuk datang (bersama-sama dengan abah dan ma dari Kelantan). Dan aku.... pastinya takkan menolak. Bukan senang nak cari tukang urut yang sukarela menawarkan diri seperti makcikku ini... (:P)!!

Dan tadi, baru saja selesai pusingan pertama.... (adussss..). Nanti akan ada pusingan kedua dan ketiga!! Anyway terima kasih 'Mok Zah' kerana sanggup bersusah-susah dan berkorban untuk kami....

P/s- Takyah gambar la kali ni..... Takkan nak amik gambar tgh berurut kot...!!!Tak senonoh!

No comments:

Post a Comment