Sunday, October 25, 2009

Malam Pesta Muda Mudi......


Mata memang dah rasa mengantuk. Jam pun dah menunjukkan angka awal pagi, 1.08 pagi..... Tapi dengan notebook terbuka atas katilku ini, kugagahkan juga untuk bercerita tentang Anual Dinner Ala-ala Retro ku malam tadi.

Hanya untuk menghadiri majlis makan malam, semua guru kalut. Ada yang sibuk menjahit baju, membeli kacamata ber'frame' besar, tak kurang yang mencari rambut palsu ala-ala Allycats, seawal-awal boleh untuk menepati tema tahun ini - Retro. Bagi yang tak tahu menjahit pula, sakan berulang-alik ke pasaraya atau butik-butik serata tempat bagi mencari pakaian yang bersesuaian. Dari apa yang aku dengar, ada yang sanggup ke Melaka untuk mencari baju!! Bajuku?? Hmmmphhh.... apa-apa sajalah asalkan tidak terlalu terkeluar dari tema. Lagipun susuk badanku yang 'comel' ni bukannya senang menepati konsep ini. Silap gaya, re'terik' la pulak jadinya!

Aku awal-awal lagi 'booking' kereta kak Pah (LO) untuk ke tempat berkumpul (sekolah) petang itu. Kami diarah tiba awal memandangkan bas akan bertolak jam 6 ptg ke SALOMA BISTRO. Tapi biasalah....pastinya ada juga yang susah menepati masa. Macamana ni, cikgu??

Tiba saja, kami terus menuju ke Surau untuk sembahyang Maghrib. Masa itulah juga cikgu-cikgu ni sakan merias diri!! Ada yang masuk surau baju lain, keluar baju lain! Magic.....

Jam 8.00 acara dimulakan. 15 orang guru terpilih secara spontan diminta tampil meragakan pakaian mereka dan membuat persembahan 'catwalk' di atas pentas. Semua terhibur kerana mereka semua sangat sporting dan sangan spontan! Cayalah... Acara makan-makan dimulakan dengan diselang-selikan dengan permainan dan cabutan bertuah. Juruacara majlis malam itu adalah tak lain tak bukan, saudara kembar CIK MAT POI iaitu saudara Faizal.....

Selain itu, kami turut dihiburkan dengan beberapa persembahan seperti persembahan tarian ago-go oleh kumpulan guru petang, tarian cha cha oleh guru-guru Cina, tarian retro juga oleh guru pagi dan karaoke oleh Cikgu Roshamimi (dan backup dancernya..hehehe). Permainan yang disediakan juga menarik dan menghiburkan. Antaranya ialah permainan teka isyarat (staf sokongan), permainan cari barang (para guru) dan sketsa spontan pendek (pentadbir secara berpasangan dgn guru pilihan). Cabutan bertuah diadakan dari semasa ke semasa. Pelbagai barangan yang berpeluang dibawa pulang oleh para guru. Aku juga membawa pulang sehelai tuala malam itu. Ada pelbagai lagi barang tajaan yang menanti untuk dimenangi malam itu.
Ingat lagi pertandingan "Saujana Best Keep Fit"?... keputusannya diumumkan juga pada malam ini. Aku mendapat hadiah saguhati (ada 3 saguhati dan 1 hadiah utama). Kak Noriyah berjaya menjadi juara setelah berjaya menurunkan berat sebanyak 4kg. (sama dengan jumlah penurunanku juga, cuma dia lebih konsisten) Apapun, rasa kelakar pun ada memandangkan aku tak menyangka aku akan turut tersenarai sebagai penerima hadiah..kahkahakahakah....

Majlis ini juga turut memberi penganugerahan mengikut beberapa kategori tertentu. Antaranya ialah Anugerah Meja Tercantik (Kak Hazira), Anugerah Buku Rancangan Mengajar Tercantik (kak Hidayah-pagi, Haslina- ptg) dan kemuncak majlis ialah Anugerah Raja Retro dan Permaisuri Retro. Pemenangnya ialah Wan Nasrulhazli dan Nurfadlina. Sesi bergambar berlangsung sepanjang masa.
Penutup ceritanya, majlis kami malam ini berjalan lancar dan ceria dengan semua guru yang bertindak 'sporting'. Terima kasih kepada pihak penganjur yang telah bersusah payah menganjurkan dan membuat persiapan teliti dan awal untuk majlis ini.

Tahun depan apa pula temanya ya? Ada juga yang kudengar mencadangkan tema 'Ala-ala Bollywood' dan ada juga yang mahu 'Ala Padang Pasir'.........

1 comment:

  1. asslamualaikum cikgu, nk mintak tolong bleh x??
    kami kena handle majlis mkan malam, nk tau gak lar tentatif program time mkan malam tu n part2 mane nk selitkan aktiviti time makan malam tu..

    ReplyDelete