Friday, October 2, 2009

"Bila tiba hari raya...."

Bahang Aidilfitri masih terasa. Jadi tak salahlah jika kugunakan kesempatan ini mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI kepada semua muslim muslimah terutama bagi yang mengenali diriku. Andai kata ada salah silap, kemaafan yang tulus ingin kupinta. (Ni intro je…)

Pastinya mahu juga aku kongsikan catatan Aidilfitriku tahun ini. Tahun ini, kami sekeluarga beraya di Ipoh, rumah mertuaku.

Mengikut perancangannya, Elin dan Eza (adik-adik iparku) akan beraya di rumah mertua masing-masing, di Pasir Tumboh, Kelantan dan di Lenggong, Perak. Mungkin agak sepi sedikit hari raya kali ini dengan tiadanya mereka. Manakan tidak…. biasanya gabungan tenaga kami biasanya boleh menggegarkan tingkap jiran-jiran sebelah!! Namun, Eza akhirnya menukar rancangan untuk pulang ke Lenggong hanya pada pagi raya tersebut.

Apa-apapun raya tetap raya. Eza dan mama lah yang paling sibuk membuat persiapan akhir. Eza pastinya sibuk dengan mengemas rumah dan menyusun atur barangan-barangan terutamanya setelah kabinet ruang tengah baru siap dipasang sehari sebelum raya!! Bab-bab menyusun atur ni hanya dia yang lebih tahu.

Aku dan Siti pula hanya mampu bergilir-gilir membantu mama di dapur memandangkan Erina dan Erisya juga perlukan jagaan. Ezry ‘mati kutu’ sebab Syafiq tak ada J. Mama memang tak tinggal juadah kuah kacang, rendang ayam disamping turut menyediakan ketupat palas. Aku sendiri pun hanya tahu (sikit-sikit) membalut ketupat setelah diajar oleh mama beberapa tahun dulu… Kiranya lesen P lagilah! Tapi kesian mama dan Eza yang tak habis-habis bekerja hingga jam 2-3 pagi! Maaflah kerana tak dapat banyak membantu!

Rutin pagi raya, setelah pulang dari masjid, acara bersalam-salaman memohon maaf (dan duit raya..), kami selitkan juga acara bergambar! Walaupun tak lengkap gambar tahun ini…. Suasana masih tetap ceria. Kami sekeluarga berkunjung ke rumah jiran (yang mana tidak balik ke kampung). Pendek kata, perut pun terkejut hari ini kerana tak henti-henti menerima makanan. (Diet entah kemana….habislah!). Malam raya pertama tu, birasku Uda@Khan balik dari Lenggong. Apa lagi, malam tu, kami (termasuk yang dah terlebih umur ni) main bunga api, bergabung tenaga dengan jiran depan rumah! Ok gak gitu!!

Kami pulang beraya ke Parit Buntar pada hari raya ketiga. Memang dah lama aku tak balik kesana…. Kali terakhir ialah sebelum mengandungkan Erina dan Erisya. Selepas itu, bulan Jun lalu, kami sekadar singgah minum teh semasa perjalanan pulang dari Kelantan. Kiranya Erina dan Erisya tak pernah lagi bermalam di Parit Buntar seumur hidup mereka!! Sori ya ‘orang Parit Buntar’!! Jadi hari ketiga kami ke Parit Buntar sekalipun agak ramai tetamu yang nak berkunjung. Tak sempat nak berjumpa dengan Pak Teh, Mak Teh dan keluarga (dari KL) juga Pak Teh, Mak Teh dan keluarga (dari Jitra) yang dalam perjalanan untuk beraya di Ipoh.

Di Parit Buntar, tetamu agak ramai juga. Lagipun raya ketiga, ada yang baru nak start meronda….Lepas geng adikku Haidi, geng Hasni pula tiba. Tak cukup itu, geng abah pun tak kalah juga. (Argh…. Aku tak heran kalau abah pun ramai geng sebab mulut abah yang tak boleh senyap tu dan sikapnya yang ringan tulang!! Dengan tukang sapu hospital pun dia boleh ajak bersembang). Tinggalkanlah abah di mana saja.... abah takkan kesunyian! Itu kelebihan semulajadi abah.

Kami juga tak lepaskan peluang untuk bertandang ke rumah kenalan-kenalan. Sedar tak sedar, Bagan Serai hingga ke Pulau Pinang (Bayan Baru) kami beraya. Seronok juga bila sekali sekala bersua muka dengan rakan-rakan lama.

Pendek kata, walau apa cara, walau apa gaya….. Raya pastinya tetap ceria. Dalam kemeriahan kita beraya, semoga tak lupa pada yang tiada. Salam Eid Mubarak.

No comments:

Post a Comment