Monday, July 16, 2012

Andai gundah itu singgah....

Entahlah.......hati rasa resah. Hati gundah. Gelisah. Seakan memikul suatu bebanan  sarat, menempuh perjalanan yang hujungnya entah di mana. Cuba mencari di mana puncanya. Tak kujumpa. Tak ada perkara yang menjadi punca yang nyata, cuma sekadar suatu perasaan yang bagaikan bayang-bayang.....menjejaki setiap tapak. Rimas!! Biasalah.....aku manusia biasa, yang tak lepas dari lumrah suka duka kehidupan.... 

Membelek-belek laman page.... menjenguk-jenguk Google... terjumpa sesuatu yang mungkin boleh dikongsikan bersama. Menarik.....

Moga berguna buat kita kerana kita sering terlupa bahawa Dia sentiasa ada untuk menjadi tempat mengadu.... tempat meluah rasa....kerana Dia pendengar yang setia. 


"Ya Allahterima kasih karena Engkau selalu mengasihi kami 
secara berkelimpahan tiada batas setiap saat.

Ya Allah… bantulah & bimbinglah kami agar dapat berdoa kepadaMu 
dengan sepenuh hati & perasaan kami, memasrahkan semua masalah, beban, 
hambatan, pikiran, jiwa, hati & seluruh diri kami seutuh-utuhnya kepadaMu.

Ya Allah… terangilah hati kami agar semua kesombongan dibersihkan 
& digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… terangilah hati kami agar semua kemarahan dibersihkan 
& digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… terangilah hati kami agar semua sifat mementingkan diri sendiri dibersihkan & digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… terangilah hati kami agar semua perasaan iri 
& dengki dibersihkan & digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… terangilah hati kami agar semua keserakahan & kelicikan dibersihkan 
& digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… bantulah & bimbinglah kami agar mudah bagi kami untuk memberi maaf kepada siapapun yang pernah bersalah kepada kami dengan setulus-tulusnya. 
(Ingat kembali siapapun yang pernah bersalah & maafkan dengan setulus-tulusnya sambil menyadari bahawa hubungan hati anda kepada Tuhan adalah yang terpenting, jangan sampai hubungan ini dihalang-halangi oleh emosi-emosi negatif yang diakibatkan orang lain terhadap anda)

Ya Allah… dengan telah kami maafkan mereka, berkatilah hati kami agar semua kebencian, dendam, sakit hati, ketidakpuasan, kejengkelan & emosi-emosi negatif lainnya yang disebabkan oleh orang lain, semuanya dibersihkan & dikeluarkan dari hati kami untuk digantikan dengan cahaya & kasih sayangMu.

Ya Allah… bantulah & bimbinglah kami 
agar kami dapat semakin sedar akan kesalahan kami, baik kepadaMu maupun kepada sesama kami, memohon ampun kepadaMu dengan setulus hati kami & dengan sepenuh kesungguhan & perasaaan hati kami.

Ya Allah… bantulah & bimbinglah kami agar cahaya & kasih sayangMu semakin meresap di dalam hati kami, bersinar semakin indah & terang di dalam hati kami, untuk memberikan ketenangan, kedamaian & kebahagiaan yang sejati di dalam hati kami.

Ya Allah… terpujilah Engkau Yang Maha Esa, Maha Kuasa & Maha Segalanya untuk sekarang & selama-lamanya.

Terima kasih ya Allah atas nikmat dan ujian yang telah Kau beri…"

P/s- Dipetik dari laman blog KOMPASIANA

No comments:

Post a Comment