Friday, February 5, 2010

Musim 'bertukang'....

Assalamualaikum buat pembaca blog yang setia....

Lama benar tak menjengah . (Sekadar nak memaklumkan betapa sibuknya diriku kebelakangan ini...) Memang banyak urusan seharian yang mengejar jadual kehidupan harianku kini. Tugas-tugas pendidik, mahupun tugas-tugas bukan pendidik..... memang menuntut masa yang lebih dari 24 jam (kalau boleh..hehhehe).... Tambah pula kebelakangan ni, kesihatanku juga turut terjejas. Badanku penat dan perlukan rehat, tapi 'ruang rehat' itu pula aku gunakan untuk 'bertukang'....

Maaf.... tak ada lagi apa2 renovation di rumahku. Tak ada juga niatku untuk menukar profesyen keguruanku ke bidang pertukangan...tak...jangan salah paham....

‘Bertukang' maksudku ialah serangan 'batuk' yang boleh kukatakan setiap tahun akan menyerangku secara 'besar-besaran' pada dua musim yang sama, awal tahun dan akhir tahun. Serangan pertama ialah waktu2 ini....sekitar Januari atau Februari. Pernah terjadi hingga aku terlantar akibat sakit badan menanggungnya agak lama. 2-3 minggu barulah kembali ok.... itupun setelah melalui fasa 'mute' (hilang suara) beberapa hari. Serangan kedua biasanya akan terjadi hampir2 di hujung tahun.... tapi takkan seteruk serangan awal tahun. Mungkin serangan batuk awal tahun adalah diakibatkan oleh gabungan cuaca yang tak menentu waktu itu dan dengan 'kejutan' tekak kerana sebulan dicutikan dari tugasan 'menjerit' didalam kelas...... Mungkin, kan?

Dan macam biasa…tahun ini aku batuk lagi. Sudah seminggu virus batuk ini menumpangi badanku. Dah sebondong ubat kubawa balik dari klinik tapi masih tak ada tanda-tanda untuk ia reda. Malah hari ini, seawal pagi lagi, kudapati aku dihidupkan dengan keadaan ‘mute’. Inilah ketikanya untuk aku menginsafi nasib mereka yang memang dilahirkan tanpa suara. Kebetulan pula Master Johnny, jurulatih taekwando sekolah, (bisu) datang menemuiku untuk ‘berbincang’ urusan Unit Taekwando. Jadilah kami dua orang kurang upaya (OKU) ditengah-tengah bilik guru. Hanya kertas dan memek muka menjadi penghubung antara kami. Aku benar2 insaf….

Batuk mungkin kedengaran tak seserius mana. Tapi buatku sebagai seorang guru...batuk adalah penyakit yang banyak menggugat kehidupanku. Selain badanku yang sememangnya cepat alah dengan virus batuk, kesannya turut ketara kerana ia boleh menyumbang kepada sakit kepala, abdomen stress, perit tekak dan sebagainya.....dan semua yang tersenarai ini menggugat aktivitiku sebagai seorang guru... "Guru yang melangkah masuk ke dalam kelas tanpa suara ibarat seorang perajurit yang melangkah ke medan pertempuran tanpa senjata!!!!!!" Biasalah...... bila cikgu tak boleh bersuara..... murid2 di depan berpesta ria!!

Jadi, mahu tak mahu... hari ni, walaupun suaraku tak mampu dibawa gelombang ke cuping telinga mereka... aku gagahkan juga berdiri, sekurang-kurangnya memberikan mereka contoh-contoh di papan putih....dan mewakilkan marker pen untuk 'melaung'kan penjelasan mewakili aku!

Jadi, mereka yang bersorak riang bila kutulis "Sorry.... i don't have voice today"... tak jadi berpesta apabila aku masih sempat menulis "Please do homework bla bla bla, page bla bla bla...." di papan putih sebelum melangkah keluar kelas. Itupun setelah berderet-deret contoh kuberikan, berserta dengan penerangan ringkas dengan 'bahasa separa isyarat' yang kugunakan. [Tapi perit juga tekakku dibuatnya..... yelah... bukan sekelas itu saja yang perlu aku masuk...]

Mungkin kerana itu juga bila seorang guru batuk atau sakit tekak... ianya takkan mengambil masa yang pendek untuk kembali semula seperti sediakala.... Tapi sekurang-kurangnya hari ini aku gembira kerana aku bukan ‘perajurit’ yang tewas di medan pertempuran walaupun terpaksa ‘berjuang tanpa senjata’.

Aduhai batuk…. Tinggalkanlah aku untuk memberikanku ruang untuk kembali mengecapi hidup yang ceria……..Terima kasih blog kerana masih memberikanku ruang untuk berkata-kata tanpa suara…..:D

No comments:

Post a Comment