Saturday, June 6, 2009

Tak Terkejar Waktu....

Dah pun 6 Jun 2009...
Aduh... pejam, celik, pejam, celik...dahpun bulan Jun. Maknanya telah setengah tahun aku lalui hidupku dalam calendar 2009. Pantasnya masa berlalu. Kalau mengambil tempat para pelajarku yang akan menduduki SPM tahun ini, pastinya masa mereka terasa lebih pantas (ye ke??)

Mengisi hari-hari cuti pertengahan tahun ini (yang hampir separuh kutempuhi).... lebih pantas rasanya masa berlalu. Aku tak merancang apa-apa aktiviti dalam cuti ini memandangkan banyak benar kertas peperiksaan yang perlu aku tanda. Cuma bermula Sabtu hingga Selasa, aku dan suami sekeluarga pulang ke Ipoh memandangkan telah lama kami tidak pulang ke sana. Kesian ayah dan mama yang telah agak lama tidak menemui cucu-cucu mereka. Cuma itu sajalah 'percutian'ku. Dalam tempoh singkat itu, kami sekeluarga dan adikku (Eza & Khan) sempat juga berkelah ke Ulu Chepor. Sempat jugalah Ezry bermain-main air di sana. (Tima kasih Maksu/Paksu)

Sepulangnya ke KL, aku tidak merancang ke mana-mana selain menghadiri beberapa undangan perkahwinan. Namun nampak gayanya akan ada 'aktiviti' baru buatku dan suami memandangkan ada tanda-tanda positif suamiku dijangkiti Denggi/ Chikungunya (tapi pada aras yang tidak membahayakan). Telah beberapa kali aku menemani suami ke Hospital Serdang bagi menjalani pemeriksaan darah. (Menguji paras platlet darah). Kerana itu, rasa-rasanya semua undangan ke majlis perkahwinan tak dapat kami penuhi. Kami doakan mereka yang menjejak alam rumahtangga musim ini (Siti Suraya, Aliff, Wahida) akan kekal bahagia bukan saja ke anak cucu malah hingga ke akhir hayat.

Setiap hari, pastinya hidangan pastiku ialah kertas-kertas peperiksaan pertengahan tahun, ditambah pula dengan kerja-kerja projek Matematik Tambahan. Walau mual, muak..kena juga menghadapnya. Yang hairannya... timbunan kertas-kertas ini terasa amat susah benar susut walau terasa telah sekian lama menanda...(:P)

Nasib baik juga adikku Hasni sudi menghabiskan cuti ini di rumahku. Sekurang-kurangnya terasa juga 'aura cuti sekolah' musim ini. Paling-paling tidak, ada juga kengkadang aktiviti gila-gila yang dapat kami lakukan bersama... Sebenarnya, sebelum cuti banyak benar perkara yang tersenarai dalam fikiranku untuk aku laksanakan dalam cuti sekolah ini. Tapi... rasanya tak sebanyak mana yang dapat aku realisasikan.(sebabnya, sekali lagi: 'Waktu terlalu pantas berlalu')

Perjalanan hari memang amat pantas. Tidak hairan jika hanya seketika saja rasanya tidak bersua muka, sanak saudaraku yang pernah duduk diribaan dulu kini telah berada di menara gading, atau ada juga yang telah hampir mendirikan rumahtangga. Cukuplah untuk memberikan peringatan bahawa aku tidak lagi muda (tapi belum juga tua, ya!!).

Terlintas juga, andaikata hayatku tak panjang... mungkin bakinya hanya tinggal beberapa lama sahaja. Setelah ditolak hari demi hari... agak-agaknya berapa hari lagi yang tersisa. Ya Allah! Hanya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan doaku cuma agar Kau jadikan hidupku hidup yang penuh makna buatku dan manusia-manusia disekelilingku... Amiiiiinnnn..

Aduh...
Rasanya perlulah ku noktahkan saja di sini. (kerana aku belum sembahyang asar lagi.. hehehe...)

1 comment:

  1. dear cikgu aida...
    add la options bg followers...boleh la cik tgk selalu...

    ReplyDelete