Thursday, May 28, 2009

Jom Pengkalan Balak!!

Last weekend pergi ke Pengkalan Balak. Boleh kata, kami dah jadi pengunjung tetap setiap tahun bermula tahun 2006, kalau tak silap. Kali terakhir aku ke sana ialah sejurus sebelum mengandungkan Erina dan Erisya tahun lalu. Waktu itu sedang dalam 'prosedur' dan jadual ketat Damansara Women's Specialist (TMC). Beberapa keluarga ex-CS USM berkumpul dan bersantai di sana. Seronok juga.

Dan minggu lalu.... hanya dalam kiraan beberapa bulan, banyak benar perubahan yang telah dilakukan oleh 'Cikgu Dollah' (pemilik chalet). Tebing telah ditambak sepenuhnya di hadapan chalet. Pondok-pondok rehat juga telah diubahsuai dengan lebih kemas dan tinggi (kerana sebelum ini, tiap kali ke sana kepala suamiku akan menjadi mangsa). Pokok-pokok yang ditanam juga telah agak tinggi, berupaya meminjamkan bayangnya seterusnya mewujudkan suasana yang lebih menyelesakan tatkala berehat-rehat di tepi pantai. Telah terdapat beberapa paip dan shower tambahan bagi memudahkan pengunjung yang ingin membersihkan diri sebelum melangkah masuk ke bilik. Cikgu Dollah juga kelihatan makin bergaya..... mungkin hasil dari segala apa yang diusahakannya tanpa putus asa.

Kunjungan kali ini tidak seramai mana, sekadar memenuhi 4 bilik yang telah awal-awal lagi kami tempah. Aku dan suami, ma dan abah, Siti dan Hasni, Elin dan Jai. Tiada jadual khusus buat kami. Kebanyakannya acara santai dan 'bina badan'. Yang paling gembira pastinya Ezry dan Syafiq. Dunia mereka luas di sana. Lepas bermain pasir, bermain ombak, main pasir, main ombak..... Elin dengan novelnya, dan menjadi penyelaras bahagian makanan.... Hasni tak habis-habis dengan mencari bahan menarik untuk mengisi kreativiti fotografinya..... Aku membina istana pasir, Jai menjadi jurutera khas yang bertugas merangka strategi menyelamatkan istana dari diranapkan ombak, abah dan suamiku awalnya agak lama 'tersangkut' sembang dengan cikgu Dollah dan beberapa pengunjung lain (macam biasalah...), ma dan Siti sibuk melayan dua orang budak kecik (Erina dan Erisya) yang memang gembira di tepi pantai. Masing-masing ada acara tersendiri.

Malamnya acara BBQ...... Elin panggang daging guna dapur gas, suamiku (Edi) panggang yang lain-lainya guna arang... Tak taulah sebab lapar ke atau apa, tapi setiap juadah yang terhidang memang rasa sedaaaaaap!! Roti pun boleh laris tau!!

Keesokannya, abah dan ma asyik masyuk dengan aktiviti mengutip remis. Namun begitu, kali ini kunjungan kami bukan pada musim remis. Kebanyakan remis yang dikutip masih agak kecil saiznya dan tak sebanyak mana.

Diringkaskan cerita...kami bertolak pulang jam 12.00 tengahari. Ini kerana jam 7.30 mlm kekandaku akan ke KLIA bagi menghadiri mesyuarat di Kota Kinabalu (pagi esoknya). Jam 10.00mlm pula, adindaku Hasni pula perlu ke stesyen bas Jalan Duta untuk kembali ke Parit Buntar....

Begitulah berakhirnya sebuah perkelahan keluarga.... Errr .... Bila pula yer?????

2 comments:

  1. Inilah untungnya jd cikgu...cuti panjang! Seronoknya Aida...

    ReplyDelete
  2. Zura, actually byk 'homework' masa cuti sekolah ni.... mcm2 benda nak kena siapkan, tp nak gak ennnjoyyyy.....

    ReplyDelete